Thursday, September 26, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

(Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT)

Cerita ini mengisahkan tentang seorang budak lelaki yang bernama Alim. Alim sangat teruja untuk pulang ke kampung kerana gemar bermain bersama ayam dan itik belaan nenek serta datuknya. Namun, kali itu Alim sedih kerana dia merasakn haiwan peliharaan tersebut telah tiada. Sebenarnya ayam dan itik telah dipindahkan ke reban yang baru dibuat datuknya. Begitu juga dengan dekorasi dalaman rumah nenek dan datuknya yang telah berubah menyebabkan Alim bersedih. Alim merasakan rumah datuknya telah tiada rupanya mereka hanya menukar perabot sahaja. 


 
Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial.

Jenis-jenis multimedia yang boleh digunakan untuk penyebaran cerita ini adalah seperti melalui blog, Youtube, Instagram, Twitter dan Facebook. 
 
Dengan penyebaran melalui blog, cerita ini dapat di sampaikan dengan ditulis secara penuh mahupun secara sinopsis seperti contoh di atas. Dengan menggunakan blog, pembaca boleh membaca dengan lebih jelas dan terperinci. 
 
Seterusnya, medium Youtube. Penyebaran cerita sosial dengan menggunakan medium ini membolehkan penonton lebih memahami kerana mempunyai elemen teks, gambar dan suara yang mana akan lebih memberikan kesan yang lebih baik. Penonton akan lebih ingat jalan cerita dan dialog yang disampaikan.
 
Penyebaran cerita  melalui instagram pula membuat pembaca mengingati gambar-gambar yang dimuat naik. Pembaca lebih jelas melihat suasana kampung, reban ayam dan dekorasi rumah sebelum dan selepas. 
 
Manakala menggunakan twitter pula membantu pembaca untuk teruskan pembacaan dengan bebenang yang dibuat oleh penyebar cerita. Hal ini demikian kerana, twitter mempunyai had patah perkataan untuk satu post tulisan. Maka cerita ini disambung dengan bebenang.
 
Akhir sekali, menggunakan facebook yang lebih meluas. Penyebar cerita boleh menulis cerita dengan satu entri sahaja dan boleh turut serta meletakkan bersama gambar dan video. Pembaca boleh berkongsi cerita tersebut di Facebook  Page atau di Facebook sendiri untuk lebih menarik minat orang lain membaca. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019 - KALENDAR 2020

Assalamualaikum dan hai semua :)  Beberapa minggu lepas aku mula belajar cara guna Adobe Photoshop untuk buat kalendar. Memandangkan 20...